Subsidie Beweegvriendelijke Leefomgeving Zuid-Holland!

Alkmaar/Schoorl 13-06-2018 Buiten Speel Dag. Foto: Gerard Til
licentie: rechtenvrije voor redactioneel gebruik

Gericht op bewegen in de openbare ruimte
De Subsidie Beweegvriendelijke Leefomgeving 2024 is vanaf 15 april weer aan te vragen. Deze subsidie is gericht op het bevorderen van het bewegen in openbare ruimte.
Zie de Subsidie Beweegvriendelijke Leefomgeving provincie Zuid-Holland

Aanvragen kunnen digitaal alleen worden ingediend via het Aanvraagformulier met eHerkenning (en eventueel ook in hard copy per post). Deze subsidie is gericht op het boeken van beweeg- en gezondheidswinst. De maatschappelijke baten van een beweegvriendelijke openbare ruimte zijn echter veel breder (zie: Twopager ‘Beweegbaten’). Er zijn dus nog veel meer goede redenen om te werken aan een beweegvriendelijke buitenruimte!

Vereisten en bedragen
Aanvragen die voldoen aan de formele vereisten in dit besluit zullen worden beoordeeld op bijgaande inhoudelijke criteria (zie: ‘Criteria SBLO 2024’). Subsidie is mogelijk tot een bedrag van €50.000,-. Voor gemeenten is tot 50% subsidie mogelijk en voor maatschappelijke organisaties tot 75%. Deze subsidie geldt voor investeringen in het beweegvriendelijker maken van de publiek toegankelijke buitenruimte (dus in de Hardware). Vergeleken met voorgaande jaren is deze subsidie gewijzigd in volgorde van toekenning: dit jaar worden alle aanvragen met 36 punten of meer in volgorde van binnenkomst gehonoreerd tot het beschikbare budget is besteed. Het loont dus dit jaar om snel aan te vragen!

Eerder gehonoreerde aanvragen
Om u meer zicht te bieden op welke aanvragen eerder zijn gehonoreerd, hierbij de GS-brief met het overzicht van alle 23 in 2021 gehonoreerde aanvragen (de jaren daarna is er geen aparte GS-brief hierover verschenen, vandaar, maar ook in 2022 en 2023 is het beschikbare budget overschreden). Hieronder ter illustratie twee eerder gehonoreerde aanvragen.

In iedere gemeente een beweegroute of -rondje …? Onlangs was de opening van het Rondje Hillegom onder het motto: ‘voor iedereen een rondje’.
Dit rondje verbindt metsport- en looproutes de 8 parken en pleinen in deze gemeente met elkaar. Zie voor meer informatie het Plan dat hiervoor is ontwikkeld.

… of een beweegplek, zoals een beweegpark of -plein of open sportpark?
In het kader van het Innovatieprogramma Active Living wordt de beweeg- en gezondheidswinst onderzocht van dit rondje en daarnaast ook onderzoek gedaan naar die winst van het Reewegpark in Dordrecht. Hierbij is een sportveld omgezet in een stadspark dat via een brug verbonden is met de naastgelegen wijk. Dit park maakt onderdeel uit van de Dordwijkzone, deze groenblauwe zone wordt ontwikkeld tot een goed sportief en recreatief doorwaadbaar XXL Stadspark. Naast dit project is ook het Sterrenburgpark dat onderdeel uitmaakt van dit Stadspark vanuit deze beweegsubsidie ondersteund.

Aanvragen voor (investeringen in beweegonderdelen van) kleinere projecten zijn uiteraard ook welkom, als ze maar leiden tot beweeg- en gezondheidswinst!