Over Ons

.

Waarom los

We vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren opgroeien in een speelrijke, uitdagende en natuurlijke omgeving. Dat draagt bij aan hun gezonde ontwikkeling. We ondersteunen 600 speeltuinen en kindervakantieorganisaties die bij ons zijn aangesloten.

Samen met deze organisaties zetten wij ons in voor voldoende en kwalitatief goede speel- en ervaringsplekken en speelkansen voor kinderen en jongeren in Nederland. We versterken elkaar met alle aanwezige expertise.

Wat we doen

De bij LOS aangesloten leden organiseren samen goede speel-, ervaringsplekken en speelkansen voor kinderen in heel Nederland. In veel gevallen zijn de organisaties in handen van een bestuur en vrijwilligers. Als brancheorganisatie is het onze taak om hen te ondersteunen bij alle facetten van hun organisatie.

Daarnaast stimuleren wij het uitwisselen van kennis en ervaring om zo gebruik te maken van elkaars expertise. Zo staan we samen sterker in het zorgen voor een gezonde ontwikkeling van alle kinderen en jongeren in Nederland.

Anbi

LOS is door de overheid erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit betekent dat de organisatie zich voor minimaal 90 procent inzet voor het algemeen nut. ANBI-instellingen zijn bovendien volledig vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. Meer informatie: anbi.nl.

Jaarverslag

Wil je zien wat LOS het afgelopen jaar heeft bereikt?

Het team

Dave Ensberg-Kleijkers, directeur-bestuurder bij Jantje Beton & LOS
E-mail: d.ensberg@jantjebeton.nl

Pauline van der Loo, hoofd Impact bij Jantje Beton & LOS
E-mail: p.vanderloo@jantjebeton.nl

Lea van Dongen, programmaleider LOS
E-mail: l.vandongen@jantjebeton.nl

Jessica van Blijderveen, administratief medewerker
E-mail: j.vanblijderveen@jantjebeton.nl

Sherilyn Slaghek, communicatie medewerker
E-mail: s.slaghek@jantjebeton.nl

Raad van Toezicht van LOS en Jantje Beton

De Raad van Toezicht ziet toe op de algemene gang van zaken en het functioneren van de directeur-bestuurder. Op dit moment bestaat de Raad van Toezicht uit:

Anko van Hoepen
Pieter Broekaart
Anna van Berkum
Manon Vanderkaa
Milo Schoenmaker
Paul van Gessel

Jantje Beton

Speeltuinen en kindervakantieorganisaties die aangesloten zijn bij branchevereniging LOS, zijn hele belangrijke speelplekken en activiteiten voor de ontwikkeling van kinderen.

Sinds 2015 is LOS gelieerd aan Jantje Beton. Samen staan we nog sterker: zo kunnen we projecten voor speeltuinen, stads- en kinderboerderijen en kindervakanties initiëren en fondsen aanvragen om deze projecten te financieren.

Geschiedenis

In 1902 opende de eerste Nederlandse speeltuinvereniging haar poorten in Amsterdam. Oprichter was Uilke Klaren. Belangrijkste doel van de vereniging was algemene opvoeding, lichamelijke en geestelijke vorming en mogelijkheden bieden voor ontspanning. Ruim een eeuw later heeft het speeltuinwerk grotendeels nog dezelfde functie. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw groeide het aantal speeltuinverenigingen. Reden om in 1931 de Nederlandse Unie van Speeltuinorganisaties (NUSO) op te richten. Door het samengaan met Steunpunt Kindervakanties is de naam NUSO veranderd in LOS. Nu is LOS dé branchevereniging voor speeltuinen en kindervakantieorganisaties.

Sinds 1 januari 2015 heeft LOS een verregaande samenwerking met Jantje Beton, waarbij Jantje Beton LOS ondersteunende werkzaamheden biedt. Samen met Jantje Beton staan we nóg sterker om het belang van het spelende kind op de agenda te houden!

Vragen? We zijn van maandag t/m donderdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 13.00 uur. De overige uren zijn we per mail te bereiken. We helpen je graag!