Overlast in speeltuinen: problemen en oplossingen

adorable-beautiful-blur-1534125

Speeltuinen zijn bedoeld voor plezier en ontspanning voor kinderen en hun families. Ook zijn speeltuinen plekken waar jongeren via bv. een maatschappelijke stage aan de slag zijn en op die manier langer onderdeel blijven van de speeltuin. Dit juichen we van harte toe. Jonge kinderen vinden het fantastisch om in de speeltuin omringd te zijn door rolmodellen die wat ouder zijn. Ook zijn er in niet alle gemeentes fijne plekken voor jongeren. Hierdoor is het extra mooi is als zij zich welkom voelen in de speeltuin.

Maar wat als de plek die bedoeld is voor plezier ontmoeting een bron van problemen wordt? Helaas zijn er meerdere speeltuinen die te maken hebben met overlast door groepen jongeren (dit kunnen ook andere groepen zijn). Hoe ga je hier als speeltuin mee om?

Veelvoorkomende problemen:

• Lawaai: Muziek op vol volume, schreeuwen en harde gesprekken kunnen de rustige sfeer verstoren.
  • Vervuiling: Rondslingerende blikjes, peuken en ander afval kunnen een speeltuin vies maken.
  • Veiligheid: Groepen hangjongeren kunnen intimiderend zijn, wat de veiligheid en vooral het gevoel van veiligheid van de bezoekende kinderen en hun families in gevaar brengt.
  • Drugs en Alcohol: In extreme gevallen kan er ook gebruik van drugs of alcohol plaatsvinden, wat tot ernstigere problemen kan leiden.

Tips om overlast te voorkomen of te beperken:
  • Cameratoezicht: Installeer camera’s op strategische plekken om het gedrag van hangjongeren te monitoren.
  • Goede Verlichting: Goede verlichting kan ongewenst gedrag ontmoedigen.
  • Duidelijke Regels: Maak de huisregels goed zichtbaar. Hang bijvoorbeeld borden op met regels en openingstijden.
  • Buurttoezicht: Moedig bewoners aan om een oogje in het zeil te houden en eventuele overlast te melden.
  • Dialoog: Ga het gesprek aan met de hangjongeren zelf. Probeer samen te werken. Misschien willen ze helpen op de speeltuin en maak je ze op die manier mede eigenaar van de plek.
  • Activiteiten Organiseren: Organiseer samen met de jongeren activiteiten die ook interessant zijn voor hen, zodat de speeltuin voor iedereen leuk blijft.
  • Politie Inschakelen: In ernstige gevallen kan het helpen om de politie in te schakelen, die kan zorgen voor extra patrouilles.
  • Hekken en Barrières: Gebruik fysieke grenzen zoals hekken die na sluitingstijd op slot gaan.
  • Samenwerking: Werk samen met lokale organisaties, scholen en de gemeente om een integrale aanpak te realiseren.
  • Sociale Media: Gebruik sociale media om bewoners op de hoogte te houden van regels en om een gemeenschap te creëren die elkaar helpt.

Met deze tips hopen we dat je een stap verder komt in het aanpakken van overlast door hangjongeren in speeltuinen. Het is een gezamenlijke inspanning van iedereen in de buurt om van de speeltuin een veilige en plezierige plek te maken.

Voor meer info en advies, neem gerust contact op met Het Team Juridische Zaken.