Eerste hulp bij ongelukjes

brown-and-white-bear-plush-toy-42230

Op een speelplek krijgen kinderen alle ruimte om samen te spelen, te ravotten en te stoeien. Dan kan er wel eens een ongelukje gebeuren. Vaak is de schrik groter dan het incident. Met deze tips zorg je voor een veilige speelomgeving!

1. Maak je begeleiders en bezoekers EHBO-vaardig

Organiseer een EHBO-cursus voor begeleiders en bezoekers van jouw speeltuin. Dit kan gewoon bij jou op locatie of op een zelfgekozen locatie in de buurt. Bij een cursus op locatie komt een EHBO-instructeur van het Rode Kruis naar je toe en leert deelnemers in een paar uur de basisvaardigheden om eerste hulp te verlenen. Meer hierover weten? Volg een workshop of cursus EHBO.

2. Zorg dat je bezoekers weten wat ze moeten doen als er iets gebeurt

Vraag bij ons (info@vereniginglos.nl) de poster ‘Goed voorbereid op ongevallen‘ aan die je kan ophangen in de speeltuin! Hierop kunnen bezoekers zien wat ze moeten doen bij verschillende nood-situaties. Hang de poster op een zichtbare plek en leg aan je jonge bezoekers uit wanneer zij hulp moeten inschakelen en hoe zij dit doen.

3. Organiseer een Red Cross Quest in jouw speeltuin

De Red Cross Quest is een educatieve speurtocht voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud. Onder begeleiding van een vrijwilliger maken kinderen spelenderwijs kennis met EHBO. De speurtocht maakt kinderen bewust van verschillende noodsituaties en hoe daar op voor te bereiden. Neem contact op met je lokale Rode Kruis afdeling voor de mogelijkheden.