Onderzoek lokale samenwerking

NZ6_4356-kopie

Beste bestuurder,

In de afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden wat de waarde is van het vrijwillig jeugdwerk (waaronder speeltuinwerk en kindervakantiewerk) voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren én voor de samenleving. Onze activiteiten dragen op een positieve manier bij aan de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en naast school en gezin zijn georganiseerde activiteiten in de vrije tijd, zoals binnen het jeugdwerk, sport en cultuur, belangrijk voor het opgroeien van onze jeugd.

Zelf wisten we dit natuurlijk al lang, maar na corona erkennen ook beleidsmakers en bestuurders bij de overheid en andere maatschappelijke organisaties onze toegevoegde waarde steeds meer. Jeugdwerk is onderdeel van de pedagogische basis in iedere gemeente.

Veel van onze activiteiten doen we zelf, maar op veel plekken wordt ook samengewerkt met andere organisaties zoals verenigingen, overheden, lokale evenementen, sport en cultuur. Landelijk werken organisaties rond jeugdwerk samen met sport en cultuur samen in de Nationale Jeugdcoalitie om landelijk én lokaal aandacht te vragen voor de waarde van onze activiteiten. Vanuit de coalitie hebben we nauw contact met de onderwijssector, onder andere bij het Rijksprogramma School en omgeving. Een aantal organisaties hebben ook de handen ineen geslagen om ervoor te zorgen dat alle kinderen samen kunnen spelen in het Samenspeelnetwerk.

Om meer zicht te krijgen op wat er lokaal gebeurt met én voor elkaar, willen we jullie een aantal vragen voorleggen.

De vragenlijst ontvangt de contactpersoon van de speeltuin op 6 juni in zijn/haar mailbox. De opgehaalde resultaten worden anoniem verwerkt.

Met vriendelijke groet,

Scouting Nederland, Jantje Beton, LOS, YMCA Nederland, JongNL Limburg, Zeekadetkorps Nederland en Missie Nederland