WBTR – wet bestuur en toezicht rechtspersonen

IMG_0511

Alle verenigingen en stichtingen moeten vanaf 1 juli 2021 voldoen aan de nieuwe wet WBTR ( de wet bestuur en toezicht rechtspersonen)Er zijn regels gemaakt over iedereen zijn taken, verplichtingen en aansprakelijkheid.

De overheid wil hiermee wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer en andere vervelende zaken voorkomen. Sommige dingen die in de wet staan zijn nu ook al belangrijk om goed geregeld te hebben. Zoals wat je moet doen als een bestuurder een eigen belang heeft bij een besluit?

Door de nieuwe wet ben je verplicht om hier over na te denken en afspraken over vast te leggen. Statutenwijzigingen die je door deze nieuwe wet moet doen zijn niet meteen noodzakelijk. Bij een eerstvolgende statutenwijziging kunnen deze aangepast worden aan de WBTR. De statutenwijzigingen kunnen nog tot 5 jaar na invoering van de WBTR gedaan worden. In die tijd gaat de Wet boven de eigen statuten. Voor iedere organisatie geldt dan dat geen enkel bestuurslid meer stemmen mag hebben dan de andere bestuursleden samen.

Het WBTR stappenplan

De IVBB (Instituut voor verenigingen branches en beroepen) heeft een programma ontwikkeld waarbij ze besturen helpen via  het online WBTR-programma. Als je het hele programma volgt, dan heb je een  kant-en-klaar plan dat je aan een notaris kan geven. Zodat deze de statuutwijzigingen voor je kan doen.  Om er zeker van te zijn dat je aan alle eisen van de nieuwe wetgeving voldoet, raden wij je aan om het stappenplan te gebruiken! Je kan dan ook een jaar lang gebruik maken van de juridische helpdesk. Dit is normaal gesproken erg duur.

• Als LOS (voorheen NUSO) lid krijg je 50% korting op dit programma via deze pagina
  • de kortingscode is NUSOWBTR50

Let op: Het stappenplan is een doorlopend jaarabonnement. De stappen die je moet zetten zijn in principe eenmalig. Je kunt het abonnement dan ook prima aan het eind van het jaar opzeggen.

Liever zelf doen?

Is er bij jou al juridische hulp binnen het bestuur? Of iemand die graag zelf in de WBTR duikt? Dan kun je gebruik maken van een gratis checklist. Deze is ontwikkeld door de NOV, Platform voor Vrijwillige Inzet. Denk er wel aan dat je dan geen gebruik kunt maken van de juridische helpdesk van wbtr.nl.

Webinar

Er is een webinar geweest met allerlei informatie over de WBTR. Je kan deze hier terugkijken: