Vrijwilligerstekort? Anja weet raad!

Alkmaar/Schoorl 13-06-2018 Buiten Speel Dag. Foto: Gerard Til
licentie: rechtenvrije voor redactioneel gebruik

Afgelopen jaar heeft Anja Slendebroek, adviseur voor vrijwilligersorganisaties, bij een aantal organisaties gesprekken gevoerd en persoonlijke adviezen gegeven op het gebied van vrijwillige inzet. Hiermee willen we als LOS inzicht krijgen in de ondersteuningsbehoeften van onze leden. Zowel bestuurlijke vernieuwing als het werven en behouden van vrijwilligers zijn voor veel organisaties een grote uitdaging. Steeds meer organisaties krijgen te maken met teruglopende ledenaantallen en activiteitenaanbod en daarmee vrijkomende vrijwilligersfuncties die zij niet kunnen opvullen. Verjonging en vernieuwing is nodig!

Een van die speeltuinen is speeltuin de Viking in Geldrop. Deze speeltuin is zo’n 6.000 m2 groot en valt op door de oude, exotische bomen die door de speeltuin verspreid staan. “Dat houdt de speeltuin lekker koel in de zomer”, vertelt oud-voorzitter Aart trots. Om de speeltuin staat een groot hek. Vaak open, maar soms ook gesloten door een tekort aan vrijwilligers. Hoog tijd dus dat coach Anja Slendebroek even langskwam! Huidig voorzitter Jan: “Anja stelde ons allerlei vragen over de speeltuin om zo een goed beeld te krijgen van hoe het hier in zijn werk gaat. Daarna kregen we een advies met verbeterpunten en linkjes naar handige filmpjes en websites. We zijn daar meteen mee aan de slag gegaan!”

Vrijwilliger als reclamebord

Door bestuursproblemen in het verleden kampt de speeltuin met een minder goed imago. “We houden nu op met het benoemen van dat voorval, en benadrukken des te meer wat er nu allemaal goed gaat en hoe leuk het hier is,” stelt Aart. Jan voegt toe: “Ik ga ook met onze vrijwilligers in gesprek, om te luisteren naar hun wensen en ideeën. Anja stelde voor om dit jaarlijks te doen. En dan niet in ons gebouw, maar in een leuke koffietent. Dat creëert een andere sfeer en minder gevoel van hiërarchie.”

Op deze manier werkt speeltuin de Viking aan het behoud en de betrokkenheid van de vrijwilligers. “We hopen dat zij zich meer verantwoordelijk gaan voelen voor de speeltuin en dat zich daardoor een prettige werksfeer ontwikkelt, die hopelijk een aanzuigend effect heeft op nieuwe vrijwilligers”, zegt Aart. Jan beaamt: “Onze vrijwilligers zijn tenslotte ons reclamebord.”

Groepsbinding

Het nieuwe bestuur wil graag dat de vrijwilligers een groter wij-gevoel krijgen. De onderhoudsgroep doet altijd even een bakkie voordat ze aan de slag gaan. De winkelmedewerkers wisselen elkaar af en hebben dus minder een wij-gevoel. “Laatst hebben we al met een groep een EHBO-cursus gedaan, dat viel goed in de smaak!” vertelt Aart blij. “Ook gaan we onze vrijwilligers aansporen om niet alleen maar achter de kassa te blijven zitten, maar onder andere een gezellig praatje te maken in de speeltuin.” De nieuwe huisstijl draagt eveneens bij aan het wij-gevoel, met bijvoorbeeld nieuwe polo’s voor de vrijwilligers in een vriendelijke kleur.

Flexvrijwilligers

Anja heeft in haar advies handige linkjes naar websites en filmpjes meegestuurd. Jan reageert: “Ik heb er een aantal bekeken en ben zo op het idee van flexvrijwilligers gekomen. Zij kunnen in de zomervakantie bijvoorbeeld een aantal weken meedraaien of juist het hele jaar door eens per maand. Verder willen we in gesprek zien te komen met organisaties in de buurt van de speeltuin om te bekijken in hoeverre samenwerking met hen kan bijdragen aan het oplossen van ons vrijwilligersprobleem. Dit is dan meteen ook een ingang om iets te doen aan ons imago!”

Algemene tips:

• Zorg voor een frisse blik in het bestuur en wissel zo mogelijk na uiterlijk 4 jaar door van bestuurslid
  • Trek erop uit als voorzitter en netwerk ook met externe organisaties
  • Communiceer overal duidelijk dat je een vrijwilligersorganisatie bent