UBO register. Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Alkmaar/Schoorl 13-06-2018 Buiten Speel Dag. Foto: Gerard Til
licentie: rechtenvrije voor redactioneel gebruik

De Kamer van Koophandel is bezig met een register waarin alle personen staan die het voor het zeggen hebben binnen een organisatie. Dit heten de ‘uiteindelijke belanghebbenden (UBO)’. Vanaf 27 maart 2022 moet ook jouw organisatie geregistreerd staan. Hieronder wat info op een rij!

Wat je moet doen:

• Uitzoeken wie binnen de organisatie de UBO is
  • Extra gegevens bij de KvK aanleveren
  • Het doorgeven als je van UBO wisselt binnen je organisatie
  • De UBO-verklaringen afgeven aan financiële instellingen en zorgen dat die actueel blijven, ook na wisselingen

Wie zijn UBO’s?

In geval van verenigingen waar een ALV bepalend is voor de beslissingen is statutair het bestuur de UBO en zijn de bestuurders degene met de uiteindelijke zeggenschap. Dit heeft tot gevolg dat bestuursleden zich moeten registeren bij de Kamer van Koophandel. Dat is niet nieuw want dat moet nu ook al. Is er geen ALV bepalend dan zijn het de personen die:

• direct of indirect een eigendomsbelang hebben van 25%;
  • meer dan 25% van de stemmen hebben voor wijziging van statuten;
  • feitelijke zeggenschap hebben over de rechtspersoon.

Let op: Als je ook dan nog geen personen kan aanwijzen, dan zijn alle statutaire bestuurders van een rechtspersoon een UBO.

UBO registreren:

Je kan de UBO’s van je organisatie via deze link registeren: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/ubo-opgave/

Uitgezonderd van de UBO registratie zijn:

• verenigingen van eigenaren
  • rechtspersonen in oprichting
  • verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid die geen onderneming drijven
  • kerkgenootschappen
  • publiekrechtelijke rechtspersonen
  • enkele historische rechtspersonen (zoals gilden en hofjes)

De UBO-verklaring

Banken, verzekeraars, accountants en andere Organisaties die onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme vallen, moeten weten wie de UBO’s zijn van een organisatie met wie ze werken. Stel, jij vraagt een accountant om iets voor jou te doen, dan moet hij/zij jou eerst vragen om een UBO-verklaring te ondertekenen. Hierin staan de gegevens van jouw organisatie. Die moeten hetzelfde zijn als de gegevens in het UBO-register van de KvK.

Bestuurders van een ANBI

Bestuurders van een ANBI worden in het UBO register duidelijk onderscheiden. Deze bestuurders kunnen volgens de Wwft voldoen aan de criteria van UBO maar mogen zichzelf op geen enkele wijze begunstigen volgens de regels voor ANBI. Daarmee onderscheiden bestuurders van een ANBI zich van andere UBO’s.  Ook worden het eerst komende jaar de privacy gevolgen van de UBO registratie voor ANBI bestuurders gemonitord. Dit is om te zien of er extra maatregelen genomen moeten worden om de gevolgen van de registratie te minimaliseren.

Handige linkjes

[1] https://www.nov.nl/themas/wettenenregels/dossiers/bestuur+en+toezicht/ubo+register/default.aspx

[2] https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/veelgestelde-vragen/wwft-algemeen/ubo-niet-te-achterhalen