Kascommissie

crop-farmer-showing-money-in-green-summer-field-in-4497591-scaled

Het is een vast agendapunt op de ledenvergadering van bijna elke vereniging: het verslag van de kascommissie. In dit artikel zetten we in de spotlight: de controle van het saldo op de bankrekening.

CONTROLE BANKREKENING

Natuurlijk moet de kascommissie bij de jaarlijkse controle van de jaarrekening (financieel verslag) van een vereniging (of stichting) ook vaststellen dat het banksaldo dat op de balans staat ook op de bankrekening staat.
Dat klinkt logisch maar nog (te) vaak kijkt een kascommissie alleen in de verenigingsboekhouding en niet op het bankafschrift. Of neemt de kascommissie genoegen met een download van de bankgegevens in Excel – die bankgegevens kunnen heel eenvoudig aangepast worden. Is een kopie van het bankafschrift genoeg ‘bewijs’? Nee – met bijvoorbeeld Photoshop is het heel eenvoudig om een bedrag op het bankafschrift
te wijzigen.

VERTROUWEN ALLEEN IS NIET GENOEG!

Natuurlijk vertrouwt de kascommissie de penningmeester; maar de kascommissie heeft de wettelijke opdracht om te controleren of de cijfers kloppen en die controle moet goed
gebeuren. Dus de commissie moet zelf het banksaldo vaststellen door middel van een origineel bankafschrift of door zelf (nadat de kasbeheerder heeft ingelogd in het digitale bankprogramma) op het beeldscherm te kijken. Bijna altijd als een grote fraude bij een vereniging of stichting boven tafel komt, blijkt dat de kascommissie dit belangrijke onderdeel van de jaarlijkse controle niet goed heeft uitgevoerd! Meer weten? In het boek de Kascommissiegids voor verenigingen en stichtingen staat van alles beschreven en deze gids bevat ook checklists voor de controle.

Meer informatie op www.kascommissiegids.nl.