Kampeernacht in speeltuin Weerestein

speeltips-56

De Kampeernacht in Speeltuin Weerestein in Hillegom is al 10 jaar een hit! Met een kampvuur, schatgraven, een speurtocht en tot super laat in de avond mogen spelen, is deze activiteit een hele belevenis voor kinderen én ouders.

“Kamperen is ontzettend leuk voor kinderen,” vertelt Ruud, voorzitter van speeltuin Weerestein. “En de timing voor de activiteit is perfect: vlak voor de zomervakantie. Dan komt iedereen alvast in de vakantiestemming. Ook de kinderen die niet op vakantie gaan.”

Zo’n 12 tentjes voor 18 kinderen en 18 volwassenen staan tijdens deze activiteit kris kras door de speeltuin. In 2015 organiseerden de Hillegomse speeltuinen Weerestein en Jeugdland voor het eerst samen dit evenement. Zo bereikten zij nog meer kinderen en konden de taken verdeeld worden tussen alle vrijwilligers. “Want je moet op tijd beginnen,” zegt Ruud, “bijvoorbeeld als je vergunningen moet aanvragen.”

Inmiddels draait de speeltuin op routine en is de kampeernacht een populaire activiteit in de speeltuin. En Ruud weet wel waarom. “Wanneer mag je nou tot ’s avonds laat buitenspelen? Dit is voor kinderen een super spannende avond! Het is een heel compleet programma met een mooi verhaal, een boef vangen in het donker en marshmallows bij het kampvuur. Kinderen genieten elk jaar weer volop!”

Tips van Ruud voor het organiseren van een goede Kampeernacht:

• Begin op tijd: Houd rekening met het aanvragen van vergunningen voor overnachten
  • Maak een duidelijke taakverdeling: Zorg dat alles klaar ligt, zoals het hout voor het kampvuur. Op de avond zelf heb je daar geen tijd voor, dus een goede voorbereiding is belangrijk.
  • Zorg voor een extra tentje: Er is altijd wel een tentje lek of iemand heeft er geen, dan is een reserve tentje wel zo fijn.
  • Zorg voor een plan B: Bij regen moet er een alternatief zijn. Bijvoorbeeld een filmavond in het gebouw en dan door de regen snel naar je tentje om te slapen!

Sinds januari 2022 ondersteunt LOS ook kindervakantieorganisaties. Wil jij als speeltuin tips over het organiseren van kampeernachten? Wij kunnen je in contact brengen met een kindervakantieorganisatie.