Speeltuinen Hillegom bundelen hun krachten

image-2018-12-04-2

Vier speeltuinbesturen in Hillegom zijn op eigen initiatief lokaal gaan samenwerken. En met succes. Ze bundelen hun krachten, inspireren elkaar en profiteren van beter bezochte activiteiten. Annemiek Cornelissen van speeltuin Jeugdland: “We zijn geen concurrenten, maar helpen elkaar. Alles wat we doen is bedoeld om de kinderen van Hillegom lekker te laten spelen.”

De vier speeltuinen in het oude dorp – Jeugdland, de Kapertjes, Kindervreugd en Weerestein – zijn na de Tweede Wereldoorlog gebouwd. De meeste kinderen die er spelen wonen in de buurt, af en toe is er wat aanloop uit aanliggende wijken. Ruud van der Lee van Weerestein: “Na onze renovatie benaderde Jeugdland ons voor tips. Vervolgens namen we het initiatief om als vier speeltuinbesturen eens informeel te ontmoeten. Op die avond is het idee ontstaan voor een brainstorm, en zo is de samenwerking gestart.”

Vader van de speeltuinen

Annemiek noemt Ruud de vader van de Hillegomse speeltuinen. “Hij is 15 jaar bestuurder bij Weerestein. Het is fijn dat wij een beroep kunnen doen op zijn ervaring.” Ruud deelt zijn kennis graag. “Zoals kwesties rondom contributie, openingstijden of renoveren. Ik heb al wat fouten gemaakt, het is fijn als anderen dat niet over doen. Veel informatie haal ik bij LOS. Het nieuwe Praat mee platform is handig, daar kun je vragen stellen aan andere speeltuinen. Een prachtige kans en ik zou het fijn vinden als er meer mensen reageren. Samen kun je meer bereiken en van elkaars kennis gebruik maken.”

Vergrijzing en Nickelodeon

De voorzitter van Jeugdland vertelt dat ze hard moeten trekken om kinderen naar de speeltuin te krijgen. “Onze speeltuin ligt in een vergrijsde wijk, in ons buurthuis komen veel ouderen. Om kinderen onze kant op te krijgen moeten we activiteiten organiseren, in en buiten de speeltuin. Dat we lokaal samenwerken helpt. We promoten elkaars speeltuinen en kinderen hoeven Hillegom dus niet uit om te spelen.” Ruud vult aan: “Sowieso concurreren we tegen Nickelodeon en Fortnite. Ook daarom organiseren we extra activiteiten, zoals buikschuiven, een excursie naar de brandweer en de kampeernacht waar iedereen aan mee kan doen. Het is succesvoller als we het samen doen, er komen meer kinderen en de organisatie is te verdelen.”

Samen kom je op goede, andere ideeën

Samen sterk

Een ander voordeel is dat je samen sterker staat. Ruud vertelt dat twee besturen hebben gesproken bij een vergadering van de gemeenteraad toen een verbod op het verhuren van de speeltuingebouwen dreigde. “Wij lieten zien dat we geen concurrent zijn voor de omliggende horeca. Het heeft goed uitgepakt, het verbod is niet ingesteld.” Ook kom je eerder voor subsidie in aanmerking als je groter bent. “Zo kregen wij een bijdrage van Fonds 1818 voor de cursus kinder-EHBO voor toezichthouders. Om die subsidie te krijgen waren meerdere initiatiefnemers nodig.”

Motiveren via WhatsApp

De voorzitters wisselen nieuws uit en motiveren elkaar via hun WhatsApp-groep. Daarnaast is er af en toe een brainstorm. “Samen kom je op goede, andere ideeën,” zegt Annemiek. “Zo willen we volgend jaar een Koningsdag-toertocht organiseren,” zegt Ruud. “Met de bus gaan we langs bij elke speeltuin die een eigen activiteit biedt. Zo verbinden we ze letterlijk met elkaar.”

Tips voor lokale samenwerking

• Zie andere speeltuinen in de omgeving als partner. Je gezamenlijke doel is dat kinderen lekker buiten kunnen spelen.
  • Kom eerst eens bij elkaar zonder agenda.
  • Zoek elkaar op, vraag om tips en leer van elkaar.
  • Treedt samen op, bijvoorbeeld richting de gemeente.
  • Vraag samen fondsen of subsidie aan.

Wethouder Fred van Trigt: trots op verbindende speeltuinen

“Ik ben heel blij met de krachtige en actieve speeltuinbesturen die in onze gemeente vier succesvolle speeltuinen draaiende houden. Je ziet dat ze via lokale samenwerking meer bereiken en dat ze profiteren van elkaars expertise. Heel goed is dat ze ook contact leggen met bestuurlijk Hillegom. Elk jaar gaan wij naar een of twee activiteiten en zo houden we feeling met elkaar. De verhoudingen zijn positief, we weten elkaar te vinden als dat nodig is.

Ik vind het belangrijk dat verenigingen goed om zich heen kijken welke relaties ze kunnen leggen in het sociale domein. Wat ze kunnen betekenen om verbindingen te leggen en bij te dragen aan de saamhorigheid. Onze speeltuinen zijn een voorbeeld, zij hebben die weg naar bijvoorbeeld een buurthuisfunctie al ingeslagen. Ze dragen er aan bij dat alle inwoners in Hillegom het naar hun zin hebben. Een mooi voorbeeld van samen meer bereiken, prima dus!”