Het Kwekkeltje werft slim voor nieuw piratenschip

image-2018-12-10-1

Speeltuin ’t Kwekkeltje geeft zichzelf voor de 25e verjaardag een wel heel mooi cadeau. In maart is er een superspannend piratenschip neergezet. Budget: € 120.000,-, en dat in een speeltuin die standaard jaarlijks een zesde van dat bedrag te besteden heeft. Geld dat er is gekomen dankzij slimme wervingsacties van voorzitter Frank Ligthart en zijn mede-vrijwilligers.

Een tragisch ongeval in Rosmalen: er is een piratenschip op de rotsen gelopen. De bemanning is nog aan boord, en laat de kinderen door het hele schip denderen om te spelen.

Dat is de gedachte achter het nieuwe speeltoestel van ’t Kwekkeltje. Het piratenschip maakt het mogelijk te klimmen en te kruipen, maar ook met water en zand te spelen en gewoon lekker op de uitkijk te staan en mensen op het pad nat te spuiten. De kinderen stonden aan de basis van het idee. “We vroegen aan de kinderen om te tekenen wat ze wilden. Een boot, en spelen met water en zand kwamen steeds terug. Op basis daarvan gaven we de leverancier opdracht iets te ontwerpen.”

Begroting in drie delen

Met alle basisinformatie kwam de leverancier tot het ambitieuze ontwerp voor het piratenschip. Dat had door het ludieke ontwerp en het gebruik van acaciahout een stevig prijskaartje. Het bestuur deelde de begroting op in drie delen.

1. De boot en de rotsen – het basisspeeltoestel – moesten er sowieso komen.
  2. Was er meer geld, dan kwam er ook een kraaiennest-klimpaal.
  3. En zou het hele bedrag worden binnengehaald, dan zou de boot aangekleed worden met piraten, papegaaien en andere kunstwerken in het thema.

In natura

Een deel van het geld is er gekomen via een werkwijze die Ligthart, al 25 jaar voorzitter, sinds de start hanteert. “Mijn advies: ga gericht vragen aan bedrijven. We hebben een sierbestrater gevraagd om de grote zwerfkeien rondom het schip te leveren, en een bouwbedrijf om beton voor de basis te storten. Dat heb ik geleerd bij de start. Destijds vroegen we een loonwerkbedrijf om voor 10.000 gulden hoofdsponsor te worden. Dat wilde hij niet, maar hij wilde wél helpen met grondwerkzaamheden. Dat stond voor meer dan 10.000 gulden in de begroting, dus toen was hij stiekem alsnog hoofdsponsor. Dit bedrijf is nog steeds sponsor voor alle graafwerkzaamheden en machines. Voor bedrijven is op die manier de drempel om mee te doen veel lager dan alleen geld te geven.”

Niet zomaar je hand op houden

Wat daarbij ook helpt is inzichtelijk maken wat je zelf doet. Ligthart: “Je moet niet zomaar je hand ophouden en vragen of ze sinterklaas willen spelen. Wij laten zien hoeveel van ons eigen spaargeld erin gaat, en welk deel van het werk we zelf doen. Het helpt ook dat we in 25 jaar een reputatie hebben opgebouwd en daaraan blijven werken. Vorig jaar kwamen we bijvoorbeeld in het nieuws omdat we in de Rookvrije Generatie-actie de speeltuin rookvrij hebben gemaakt. Mensen gaan anders naar je kijken en weten: geld dat je in ’t Kwekkeltje stopt, is goed besteed.”

Cadeau van kinderen voor kinderen

’t Kwekkeltje heeft natuurlijk fondsen zoals Jantje Beton aangeschreven voor een bijdrage, maar verzon daarnaast een slimme lokale actie. “Veel scholen, bso’s, kinderdagverblijven, ondernemersverenigingen en noem maar op hebben jaarlijks wel een actie voor het goede doel. Een fancy fair, een voorstelling of een sponsorloop. Ik dacht: waarom vragen we niet of wij voor een keer het goede doel kunnen zijn? Vlak daarna kwam ik in de speeltuin een leraar van een middelbare school tegen die ik het idee voorlegde. Twee minuten later waren we het goede doel van de zangavond van zijn school!

Uiteindelijk hebben we in samenwerking met Mooi zo, goed zo, een lokale organisatie voor sociale sponsoring, meer dan 200 organisaties aangeschreven. Met als argument: kinderen halen geld op voor iets waar ze zelf weer mee kunnen spelen.”En dat werkte. ’t Kwekkeltje is het goede doel bij meer dan dertig organisaties en heeft daardoor het volledige budget van het Piratenschip bij elkaar gekregen.