11x de leukste geldinzamelingsacties!

1441-Goulmy-NUSO-Jeugdland-Nieuw-Vennep-LOW

Financieel gezond zijn is essentieel voor iedere organisatie. Maar voldoende inkomsten binnenhalen blijft een
uitdaging. Een geldinzamelingsactie is een leuke manier om de pot te spekken. En kan soms ook nieuw publiek trekken. Dus zetten wij er een paar op rij!

VOORDAT JE BEGINT

Wanneer je besluit een actie te organiseren, zijn drie dingen belangrijk. Ten eerste – en dit is vast een open deur –: kies een activiteit die jullie zelf leuk vinden om op touw te zetten. Van een actie die bij jullie past, wordt de dag gezelliger en de organisatie makkelijker. Ten tweede: organiseer met regelmaat dezelfde actie. Dus een jaarlijkse speelgoedmarkt. Of een maandelijks repaircafé. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij het publiek én voor gemak. Je maakt één keer een draaiboek en kunt dit telkens uit de kast pakken. En tot slot: promoot jullie inzamelingsactie. Stuur een persbericht naar de lokale krant, gebruik social media en hang posters op in de speeltuin en bij scholen en supermarkten in de buurt.

REPAIR CAFÉ

Spullen gaan weleens stuk. Hoe fijn is het dat een vrijwilliger van de speelplek het voor je maakt, terwijl jij lekker speelt? Vrijwilligers die het leuk vinden, knappen voor een klein prijsje speelgoed (of andere spullen) op. Opbrengsten zijn voor de speelplek!

MARKT

Een markt genereert altijd mooie inkomsten. Kies wel voor een concrete of originele invulling ervan. Bijvoorbeeld: kinderkledingmarkt, speelgoedmarkt, boekenmarkt, foodevent of buurtbraderie. Dit zorgt voor nog trouwere fans!

SPEELQUIZ

Benodigdheden: een stapeltje vragen, iets te drinken en te snacken en… quizzen maar! Deelnemers beantwoorden in teamverband de vragen die overal over mogen gaan. Wie van jullie vrijwilligers ontpopt zich tot ware quizmaster? (Extra tip: op internet vind je tal van pub quizzen die je hiervoor kunt gebruiken. Of maak zelf een grappige buurtquiz!)

RECYCLEBAKKEN

Wat frituurvet en een elektrische tandenborstel met elkaar gemeen hebben? Allebei kun je ze recyclen. En wist je dat je daar als speelplek geld mee kunt verdienen? Vraag je gemeente of er recyclebakken in de speeltuin geplaatst mogen worden. Een percentage van de opbrengst is voor de vereniging.