“We hebben zomaar 200 mensen extra aan de slag gehad”

DSC03449jilk

Sinds kort kunnen organisaties een bedrijfsuitje boeken bij wijkspeeltuin De Boog in Utrecht. In plaats van een uurtje karten maken de collega’s zich daar nuttig in het groenbeheer en zetten zij zich in voor een maatschappelijk doel. De Boog is er enorm mee geholpen. “We hebben in 2017 zomaar 200 mensen extra aan de slag gehad,” zegt bestuurslid Marco van Gent enthousiast.

HOOP HANDWERK

De werkdag voor bedrijven is bedacht om extra hulp te krijgen bij het groenbeheer. “Onze tuinman kan niet alles bijhouden en er zijn onvoldoende vrijwilligers om structureel te helpen. We zijn gaan samenwerken met de organisatie Utrecht Cares. Zij bieden bedrijven de mogelijkheid om maatschappelijke teamactiviteiten te doen, zoals een dagje klussen in de speeltuin. Je kunt daar als speeltuin gratis aan deelnemen en klussen aanbieden. Wij hebben een pilot gedaan en dat is goed bevallen. In totaal zijn er tien werkdagen geweest waar gemiddeld twintig medewerkers van bedrijven kwamen werken. Dat betekent dat we bijna 200 mensen extra aan de slag hebben gehad in de speeltuin. Er is een hoop gedaan, de speeltuin ziet er netjes uit.”

DIENST IN NATURA

Naast extra handen voor het onderhoud leveren de werkdagen nog meer op. “Veel van de bedrijven bieden ook een dienst in natura. Zo heeft Q-park bij een werkdag hout geleverd en daarmee bakken gemaakt voor De Boog. Daar leggen we moestuinen in aan, een activiteit om een oudere doelgroep naar de speeltuin te krijgen. Nu we deze moestuinbakken hebben, kunnen we ook een workshop moestuinieren aanbieden voor kinderen van de Brede School. Ook is soms de dienstverlening van de bedrijven voor ons van nut. Zo mogen we af en toe bij een bedrijf dat hier kwam voor juridisch advies aankloppen.”

MAATSCHAPPELIJK BIJDRAGEN

De bedrijven waarderen het bedrijfsuitje. “Ze doen eens wat anders met zijn allen wat ook nog maatschappelijk relevant is. In plaats van achter het bureau zijn ze lekker een dagje in de buitenlucht heggen aan het snoeien. Het geeft een fijn gevoel om iets goeds te doen onder werktijd. Ook waarderen ze het dat hun werkgever laat zien dat het belangrijk is om maatschappelijk bij te dragen. Voor de bedrijven is het gunstig om op deze manier een bedrijfsuitje te organiseren. Als zij zich inzetten voor een goed doel kunnen ze de kosten van een dergelijk uitje aftrekken.”

VAST STRAMIEN

De werkdagen worden strak georganiseerd. “We hebben bij de pilot wel geleerd om de dagen volgens een vast stramien te plannen. Ontvangst, twee uur werken met tussendoor een koffiepauze, lunch, twee uur werken en dan de afsluiting. Vooraf maken we een plan en draaiboek met het bedrijf. We proberen de werkdagen zoveel mogelijk te standaardiseren, maar het blijft maatwerk. Op de dag zelf werken we samen met Utrecht Cares. Zij begeleiden de groepen in samenwerking met onze gastvrouwen.”

Tips voor het organiseren van een goede werkdag:

• Ga met de bezoekende organisatie om tafel, maak een plan en draaiboek.
  • Denk out of the box bij het verzinnen van klussen. Van groenbeheer tot sloopwerk of dingen bouwen. Mensen houden van uitdagingen! Zorg ook voor simpele, niet te zware klussen.
  • Beschrijf elke klus duidelijk. Geef aan wat je verwacht en wat het einddoel is.
  • Bereid de dag goed voor. Alle materialen en gereedschappen moeten klaar staan. De klussers hebben handschoenen en andere beschermende materialen nodig.
  • Zorg voor een goede begeleiding van de groep. Iemand die bekend is met de speeltuin moet betrokken zijn en het einddoel weten.
  • Ontzorg bedrijven die komen werken, bijvoorbeeld door catering te regelen (en besteed dat uit!). Een prima aanleiding om met lokale bedrijven samen te werken.
  • Kijk eens of er organisaties zoals Utrecht Cares bij jou in de buurt zijn.