Samenwerken met bedrijven doe je zo

74376824_2908167125882385_5758576968043855872_o

Een heleboel gave speeldromen, maar te weinig geld in de kas? Bedrijven kunnen jouw organisatie helpen om deze dromen waar te maken. Hoe? Jori, relatiemanager zakelijke markt bij Jantje Beton, zet 6 tips voor je op een rij.

1. MOTIVEER EEN BEDRIJF VOOR JOUW DROOM

Misschien een open deur, maar heel belangrijk. Jij hebt een droom en hebt de steun van een bedrijf nodig om die werkelijkheid te maken. Om deze hulp te krijgen moet je proberen jouw enthousiasme over te brengen op het bedrijf waarmee je wilt samenwerken. Denk maar eens aan de laatste keer dat jij zelf gemotiveerd werd door iemands verzoek. Hoe enthousiast was die persoon? Het enthousiasme dat jij overbrengt zorgt ervoor dat mensen met jou in actie willen komen. En bedrijven, groot of klein, bestaan nou eenmaal –gelukkig- uit mensen. En noem áltijd dat je een organisatie bent die op vrijwilligers draait.

2. WEES CONCREET IN JE VOORSTEL

Als je in gesprek bent geraakt met een bedrijf is het belangrijk om concreet te zijn in wat je wilt. Het is jouw speeldroom en het bedrijf kent deze (nog) niet. Een open hulpvraag werkt waarschijnlijk niet. Het bedrijf weet natuurlijk niet wat er allemaal moet gebeuren. Probeer, nadat je jouw plannen voor de speelplek hebt uitgelegd, zo concreet mogelijk te vertellen wat je van het bedrijf nodig hebt. Zo weet het bedrijf wat je van ze wil en is het voor hen makkelijker om mee te denken.
Niet: Kunnen jullie ons sponsoren met iets?
Wel: We hebben nog een picknicktafel nodig. Kunnen jullie er eentje aan ons doneren?

3. BEGIN MET DE MEEST LOGISCHE HULPVRAAG

Ben je in gesprek met een (tuin)meubelwinkel? Dan kun je bijvoorbeeld vragen om de sponsoring van een picknicktafel. Praat je met een hoveniersbedrijf? Misschien willen zij wel vier keer per jaar gratis het groenonderhoud van jouw speelplek verzorgen. Bedrijven zijn geneigd om je te helpen met waar ze goed in zijn. Logisch, want daarmee zijn hun kosten relatief laag en is de kwaliteit geborgd. Sluit de expertise van het bedrijf niet helemaal aan op de behoeften van jouw speelplek? Niet getreurd. Je kunt altijd vragen om een (deel van) een geldbedrag dat nodig is voor bijvoorbeeld een speeltoestel dat je graag wilt hebben.

4. WEES FLEXIBEL

Het kan zijn dat jouw concrete hulpvraag nog niet voldoende aansluit bij wat het bedrijf kan doen. Dat is geen probleem. Jouw voorstel was namelijk tegelijkertijd een startpunt voor het gesprek. Door jouw concrete ideeën heb je het bedrijf laten weten waar je (onder anderen) naar op zoek bent. Misschien krijg je van het hoveniersbedrijf wel te horen: ‘’We kunnen het groenonderhoud twee keer per jaar komen doen en jullie krijgen van ons tien stroken gras voor het nieuwe trapveldje’’. Zo had je de hulp misschien aan het begin niet voor ogen, maar het is een mooi voorstel. Kijk of je iets kunt met dit aanbod.

5. BLIJF IN DE LEAD

Jij wil iets van het bedrijf en niet andersom. Dit betekent dat het initiatief grotendeels bij jou zal liggen. Om te zorgen dat je echt dingen gedaan krijgt voor jouw speeldroom, moet je de leiding houden. Dit doe je o.a. door duidelijke afspraken te maken, bijvoorbeeld over wanneer je weer contact met elkaar hebt. Probeer altijd een datum te noemen waarop je antwoord wil krijgen op je vraag of verzoek. Dit vergroot de kans dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

6. LAAT DE IMPACT ZIEN

Het is gelukt! Je hebt een picknicktafel ontvangen, een speeltoestel laten plaatsen of met een gesponsorde bijdrage een aantal skelters gekocht. Het is belangrijk om aan het bedrijf te laten zien dat je blij en dankbaar bent voor hun hulp. Stuur bijvoorbeeld een foto waarop het nieuwe speeltoestel fanatiek wordt gebruikt (let wel op AVG). Of nodig de werknemers van het bedrijf en hun kinderen uit voor een speelevenement dat je organiseert! Doordat je de impact van de steun laat zien, gaat jouw vervulde speeldroom ook bij het bedrijf meer leven. En deze binding vergroot weer de kans dat je in de toekomst vaker samen kunt werken. Een duurzame relatie met veel impact op jouw speelplek: daar wordt iedereen blij van. Laat de volgende speeldroom maar komen!